duminică, 2 februarie 2014

Despre Consiliul Elevilor


Cu ocazia Adunării Generale a Consiliului Național al Elevilor care va avea loc în perioada 4-7 februarie 2014, Edu Lab Romania își exprimă susținerea pentru activitatea reprezentanților elevilor la toate nivelurile, prin Consiliul Școlar al Elevilor, Consiliul Județean al Elevilor, Consiliul Regional al Elevilor și Consiliul Național al Elevilor.

Edu Lab Romania consideră că în fiecare școală trebuie să existe un Consiliu Școlar al Elevilor, care să fie vocea ce le reprezintă interesele și le apără dreptul la o educație de calitate.

Este însă foarte important ca la orice nivel alegerile reprezentanților să fie bine organizate, corecte și neinfluențate de adulți, astfel încât o poziție de reprezentant să fie ocupată de un elev care:
  • înțelege că este doar un REPREZENTANT al celor care l-au ales și rolul său este de a face cunoscute problemele, doleanțele și propunerile celor pe care îi reprezintă
  • nu trebuie să vorbească  în nume propriu, ci să exprime părerile celor pe care îi reprezintă, în acest fel trebuind să fie înțeleasă sintagma vocea elevilor
  • nu acționează în nume propriu, ci având MANDATUL celor pe care îi reprezintă
  • nu ia decizii de unul singur, ci în urma CONSULTĂRII cu cei pe care îi reprezintă 
  •  asigură buna funcționare a circuitului informațional de la cei pe care îi reprezintă către CE și de la CE la cei reprezentați
  • nu profită de poziția sa în CE pentru a-și crea propriul parcurs de dezvoltare în carieră și a-și îmbogăți CV-ul
Un consiliu al elevilor, la orice nivel,TREBUIE:
  • să aibă ca activitate PRINCIPALĂ  discutarea  problemelor transmise de către elevi/ cei pe care îi reprezintă, luarea deciziilor/ hotărârilor referitoare la respectivele probleme și transmiterea acestor decizii/ hotărâri înapoi către elevi/ cei pe care îi reprezintă
  •  să se implice în derularea de programe, proiecte, ateliere, cursuri de formare etc. doar ca o activitate CONEXĂ,  în măsura în care există disponibilitate de timp (având în vedere faptul că activitatea principală menționată mai sus, dacă este bine făcută, consumă destul de mult timp), dacă acestea au un caracter inovator, nu sunt festiviste, sunt  necesare și de impact
  •  să conștientizeze riscul ca reprezentanții consiliilor să se focalizeze prea mult pe derularea de  programe și proiecte, în defavoarea întăririi proceselor democratice și  a unor mecanisme de COMUNICARE  și ACCOUNTABILITY între reprezentanți  și cei pe care îi reprezintă
  • să fie un organism INDEPENDENT, neinfluențat de conducerile de școli, MECTS, partide politice, interese diverse etc.
Un consiliu al elevilor, la orice nivel, NU TREBUIE:
  • să fie un organism prin care să se mimeze doar participarea elevilor la luarea deciziilor care îi privesc și care să nu își îndeplinească rolul principal de voce a elevilor
  • să fie considerat o școală de lideri în sine, o oportunitate de dezvoltare personală,  o rampă de lansare pentru reprezentanți ( indirect, tinerii care activează in aceste structuri se dezvoltă în acest sens, dar nu trebuie să pornească la drum cu acest scop în minte)
  • să fie doar o anexă a profesorilor/ instituțiilor, prin care să se demonstreze, de fațadă,  democrația în sistem
  • să aibă o structură complicată, cu multe departamente și funcții, membri etc. deoarece acest lucru nu este necesar, dacă focalizarea e pe reprezentare și nu pe programe și proiecte.
O INTALNIRE a consiliului, la orice nivel, ar trebui să se deruleze după următorul format:
  • secretarul face lista de probleme care vin de la cei reprezentați și, pe baza acestora și împreună cu președintele, elaborează agenda întâlnirii
  • agenda este trimisă participanților la întâlnire
  • are loc întâlnirea și se iau hotărâri/ decizii referitoare la problemele din agendă
  • se scrie o minută a întâlnirii pe care secretarul o transmite participanților și o face publică
  • reprezentanții in consiliu se întâlnesc cu cei pe care îi reprezintă și le raportează ce s-a discutat și ce s-a hotărât la ședința consiliului
  • se face public conținutul ședinței
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu