duminică, 12 ianuarie 2014

Scara participării




Termenul de participare se referă, în general, la implicarea în luarea deciziilor care influenţează viaţa noastră şi a comunităţii. Participarea stă la baza unei democraţii şi este un standard cu care aceasta se măsoară. Înţelegerea acestui concept şi competenţele legate de el nu pot fi dobândite decât treptat şi numai aplicându-le şi exersându-le. 


 Dacă acceptăm ideea că rostul şcolii este şi acela de a forma buni cetăţeni, atunci este necesar să ne gândim, ca educatori, în ce fel putem să-i punem pe elevii noştri în situaţia de e exersa direct practicile democratice şi de a-şi dezvolta abilităţile de care vora avea nevoie mai târziu ca adulţi. În acest sens, în cadrul unor organisme ale elevilor precum Consiliul elevilor, elevii pot dobândi experienţa personală a unui sistem democratic cu reprezentanţi aleşi.


Literatura de specialitate a identificat o „scară a participării” copiilor la viaţa comunităţii, fiecare treaptă urcată în demersul educaţional însemnând creşterea gradului de implicare reală a copiilor în luarea deciziilor. Treptele sunt următoarele:





0.   IGNORAREA COPIILOR
1.       MANIPULARE (de exemplu, copiii poartă pancarte la un miting fără a şti sau înţelege pentru ce)
2.       ELEMENT DE DECOR (copii care cântă sau desenează la un eveniment despre care nu ştiu nimic)
3.       PARTICIPARE SIMBOLICĂ (copii care fac parte dintr-un comitet şi nu sunt informaţi despre scopurile acestuia)
4.       COPII – INVITAȚI (copiii sunt informaţi despre rolul lor înainte de a li se acorda o responsabilitate)
5.       CONSULTARE ŞI INFORMARE (copiii sunt consultaţi în privinţa unor acţiuni organizate de adulţi şi părerile lor sunt luate în considerare)
6.       PARTICIPARE LA DECIZII ÎN LEGĂTURĂ CU ACŢIUNI INIŢIATE DE ADULŢI – deciziile se iau în parteneriat
7.       ACŢIUNI INIŢIATE ŞI CONDUSE DE COPII( copiii conduc, adulții ajută)
 8.   ACŢIUNI INIŢIATE DE COPII ŞI DECIZII LUATE ÎMPREUNĂ CU ADULŢII( copiii sunt responsabili


Primele trei trepte sunt, de fapt, forme de neparticipare. Există încă în multe şcoli cadre didactice care consideră că pierderea controlului asupra elevilor este un risc ce nu merită asumat. Şcolile care cred însă în eficienţa implicării elevilor în planificarea procesului de educaţie folosesc modalităţi aflate în partea superioară a scării de participare, iar organizarea şi funcţionarea unui Consiliu al elevilor reprezintă una dintre cele mai bune soluţii. 

Anca Tîrcă
Director Edu Lab Romania



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu