Reggio Emilia este un oraș din nordul Italiei în care (grație unei întâlniri aproape miraculoase, care în educație se întâmplă foarte rar, între un gânditor vizionar – Lorris Malaguzzi, discipoli entuziaști și o comunitate interesată de viitorul copiilor ei) a fost dezvoltat cel mai bun sistem de educație timpurie din lume
Malaguzzi, creatorul modelului educațional Reggio Emilia, descrie copiii ca având 100 de căi de a gândi și învăța, prin muncă, la fel de bine ca și prin joacă. Acestea sunt considerate a fi limbaje simbolice, care includ desenul, sculptura, pictura, modelatul, scrisul, vorbirea, mișcarea, cântecul, arta dramatică etc. Sunt căi de comunicare prin care copiii învață și prin care își exprimă cunoștințele și emoțiile. Cele 100 de limbaje reprezintă numeroasele fațete ale potențialului unui copil, multiplele sale căi de a vedea și de a fi, abilitățile lui de a se minuna și de a investiga.
Iată textul extraordinar al lui Malaguzzi, tradus în engleză de Lella Gandini și vorbit de un copil - un adevărat manifest pentru reformarea acelor grădinițe/ școli care le fură copiilor 99 de limbaje din cele 100 prin care aceștia se pot exprima:
http://www.youtube.com/watch?v=eqVH8ZwRXoU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu