joi, 6 martie 2014

Ziua culorii verzi

Ziua/ săptămâna culorii verzi este un model de activitate creat și pus în practică pentru prima oară la noi într-o școală gimnazială, acum vreo cincisprezece ani, într-o perioadă când existau foarte puține inițiative de acest tip în România. Ulterior, activitatea a fost preluată de multe alte școli din țară, care o desfășoară cu succes în fiecare an, adaptând-o la nevoile locale și contextul propriu.


Obiectivul educaţional al activității constă în dezvoltarea atitudinilor şi abilităţilor elevilor privind îngrijirea mediului şi participarea la viaţa comunităţii.


Este o activitate de amploare, care are loc la nivelul întregii școli, prin implicarea tuturor elevilor și personalului școlii. Pe parcursul unei zile/săptămâni, de obicei primăvara, când totul este verde, se organizează activităţi de conştientizare a importanţei naturii în viaţa oamenilor şi protejării zonelor cu verdeaţă. 


Activităţile se desfăşoară atât în școală, cât şi în comunitate şi pot consta în: 
- plantare de flori /arbori în grădina şcolii sau în ghivece şi jardiniere amplasate în spațiul școlii
- amenajarea în clase / pe holurile şcolii a unui colţ verde
- defilare pe străzile localității în ţinută verde şi cu pancarte cu texte referitoare la protecția mediului
- curăţarea unor zone verzi din localitate - parcuri, grădini etc.
- strângerea gunoaielor din jurul şcolii/ zone din localitate
- vizionări de casete video despre natură în cadrul lecţiilor
- publicarea de articole în presa şcolii /locală
- întâlniri cu specialişti în mediu/ecologie sau cu autorităţi cu responsabilități în domeniu
- organizarea unui concurs de postere pe teme de protecţia mediului
- redactarea unei scrisori de protest către companiile care poluează zona etc. 


La activităţi sunt invitaţi ca participanţi elevi şi profesori de la alte şcoli din comună, părinţi, bunici etc.
Este o activitate cu potențial interdisciplinar, care presupune implicarea profesorilor care predau mai multe discipline de studiu, de exemplu: 
  • ştiinţe/ biologie - se realizează selectarea florilor, plantarea de flori etc.
  • limba română  - se redactează articole, scrisori etc.
  • educaţie plastică  - se realizează postere, desene etc.
  • tehnologii - se confecţionează banere, pancarde etc.
  • muzică - se poate crea un imn al acţiunii
  • matematică  - se fac măsurători şi calcule etc.
La finalul activității, toți copiii primesc diplome de participare, care le completează portofoliul educațional.



(fotografii preluate de pe pagina de facebook a Școlii Ungureni, Râncaciov, Dâmbovița)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu