Un leadership de calitate înseamnă
să îi ai alături de tine pe oameni în călătoria către o viziune împărtășită.
Un leadership de calitate este unul care implică
în procesul de conducere și funcționare a organizației școlare un număr
semnificativ de persoane – profesori, părinți, elevi, membri ai comunității.
Iată o listă de control pentru excelență în leadership școlar (adaptare după How Good is Your School – A Journey to Excellence, HMIE, March, 2006):
-
întreg personalul școlii - echipa managerială, cadrele didactice, personalul auxiliar și administrativ este implicat, acolo unde este cazul, în procesul de planificare a activității, astfel încât să se vină cât mai cuprinzător în întâmpinarea nevoilor elevilor;
- personalul este valorizat prin implicarea în dezbateri privind direcțiile de dezvoltare viitoare ale școlii, iar părerile lor sunt cerute și luate în considerare;
- stilul echipei de management este unul incluziv și încurajator, iar directorii școlii lucrează foarte bine în echipă cu personalul didactic;
- agenda de lucru este stabilită prin colaborare cu toți factorii implicați;
- liderii de la toate nivelurile se asigură că învățarea este în centrul planurilor de dezvoltare/ de îmbunătățire ale școlii și ale tuturor departamentelor/ comisiilor și că strategiile, politicile și principiile școlii sunt transpuse în practică în activitatea de zi cu zi;
- liderii fac vizite la clasă, dau feedback, împărtășesc cu colegii reflecții personale și stimulează autoevaluarea;
- stilul managerial al școlii face ca personalul și elevii să simtă că sunt direct responsabili de bunul mers al școlii;
- regulat, au loc întâlniri la care participă tot personalul școlii și care, alături de întâlnirile cu elevii, constituie mijloace eficiente de consultare și comunicare;
- directorul se consultă frecvent cu personalul, se lucrează în grupuri, cu larga implicare a elevilor pentru ca școala să se dezvolte;
- discuțiile au în vedere bunele practici și domeniile care necesită îmbunătățire;
- elevii sunt implicați în luarea deciziilor referitoare la viitorul școlii;
- opiniile și sugestiile elevilor sunt luate în considerare, primesc feedback și li se acordă responsabilități, de exemplu, managementul financiar al unui proiect care se derulează în școală;
- iau parte la programe de mentorat, acțiuni de caritate, parteneriate locale și internationale;
- consiliul elevilor are un rol important în procesul de implicare a elevilor în luarea deciziilor la nivelul școlii.
Director Edu Lab Romania
http://ancatirca.blogspot.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu