Suntem de părere că această schimbare este necesară și posibilă în acest moment, având în vedere următoarele considerente:
- studiile au arătat că, atunci când reformele de sus în jos întârzie sau nu sunt eficiente, singura formă de a îmbunătăți calitatea educației este așa numita grassroots reform, schimbarea la firul ierbii, schimbarea de jos în sus, care să fie realizată și asumată la nivelul școlii de către manageri și profesori dedicați și responsabili
- o astfel de transformare și-a dovedit valabilitatea și la noi, un exemplu în acest sens fiind cazul Școlii 4 Elena Donici Cantcuzino din Pucioasa, Dâmbovița, în care, în perioada 1997 – 2004 a avut loc un proces amplu și apreciat la nivel național și internațional (Banca Mondială) de transformare a unei școli tradiționale într-una inovatoare, proces care a avut loc și a funcționat dincolo de factorii politici, economici sau sociali ai momentului și și-a dovedit eficacitatea peste timp, prin preluarea unor practici ale școlii de către multe instituții și persoane din sistemul de educație-http://ancatirca.blogspot.ro/2013/03/scolirea-scolii-pentru-schimbare.html
- un exemplu în acest sens sunt și intervențiile la firul ierbii ( cf. A. Crișan), realizate în școli în cadrul unor programe și proiecte educaționale ale Centrul Educația 2000+ care au condus la schimbări majore ale unui număr însemnat de școli din diverse regiuni ale țării
- în foarte multe școli există profesori pregătiți de-a lungul anilor prin diverse programe de formare de calitate pe teme considerate necesare pentru optimizarea procesului de învățare, cum ar fi.: teoria inteligențelor multiple, metode active, transdisiplinaritate, dezvoltarea gândirii critice, managementul clasei etc.
- în ultimii ani, s-au conturat inițiative și oferte solide venite din zona de educație nonformală și a unor ONG-uri care au ca obiect de activitate educația și care pot constitui un sprijin important pentru școlile care își asumă un astfel de proces de schimbare de jos în sus.
Schimbarea de jos în sus, la firul ierbii, poate fi realizată la orice nivel al școlii – de către profesori la clasele la care predau și în colectivele în care lucrează, de către responsabili ai unor diverse comisii, de către director sau alți reprezentanți ai managementului școlii, de către părinți și chiar de către elevi. Însă, pentru ca astfel de schimbări să fie cuprinzătoare și cu impact important, considerăm că este nevoie ca directorii să acționeze ca adevărați lideri școlari, capabili să coalizeze toate energiile generatoare de reformă existente la nivelul școlii, să motiveze echipa de profesori și să își asume provocările unui astfel de demers.
Ministerul, autoritățile locale și inspectoratele școlare au șansa să sprijine acest proces dacă, în perioada imediat următoare, atunci când vor avea loc concursurile pentru ocuparea posturilor de directori, vor crea condițiile necesare ca aceste posturi să nu se ocupe pe criterii politice ca în majoritatea cazurilor de până acum, ci pe criterii de competență reală, astfel încât directori de școli să ajungă profesori din sistem respectați și iubiți de elevi, colegi, părinți pentru ceea ce fac și pentru ceea ce sunt.
Anca Tîrcă
Director Edu Lab Romania
http://ancatirca.blogspot.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu