Provocarea adresată în prezent școlilor este de a ieși din paradigma tradițională a învățării și a-și asuma schimbări care să le apropie de paradigma modernă, actuală.
Paradigma tradițională:
- învățarea înseamnă transmiterea unui set de cunoștințe stabilit și aprobat de autorități
- inteligența este o trăsătură care nu se modifică, măsurabilă prin IQ și distribuită diferit(unii copii sunt mai inteligenți, alții mai puțin inteligenți)
- rolul educației este de a-i selecta pe cei capabili
- școala funcționează după modelul fabricii
ȘCOALA CA O FABRICĂ
Produs uniform
Supunere
Mucitorii au control redus
Rebuturile sunt eliminate
Produsul este măsurat exact
Sarcinile sunt elementare
Supraveghere pentru îndeplinirea sarcinilor
Paradigma modernă/ actuală:
- învățarea înseamnă în primul rând formarea unor competențe de bază care vor permite indivizilor să aibă succes într-o societate ce este produsul unei lumi în schimbare
- se consideră că există mai multe tipuri de inteligență (Howard Gardner)
- fiecare copil este capabil să învețe și rostul educației este de a dezvolta potențialul fiecăruia, abilitățile copiilor putând fi modificate printr-o instruire eficace
- școala funcționează după modelul unei familii
ȘCOALA CA O FAMILIE
Așteptări pentru fiecare
Căldură și grijă
Se construiește pe punctele forte
Sprijin reciproc
Cooperare
Încredere
Respect pentru diferențe
Evaluare pentru progres
Anca Tîrcă
Director Edu Lab Romania
http://ancatirca.blogspot.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu